Wereldwijde campagne eist van Burger King en haar zusterorganisaties een 100% kooi-eivrije belofte te maken
Vandaag hebben 80 toonaangevende dierenbelangenorganisaties gezamenlijk een baanbrekende globale campagne gelanceerd om de fastfoodketens Burger King, Popeyes en Tim Hortons (Restaurant Brands Internationals) ervan te overtuigen om alle eieren die zij gebruiken voortaan wereldwijd 100% kooivrij in te kopen. De internationale actie wordt geleid door lidorganisaties van de Open Wing Alliance, een wereldwijde coalitie om het misbruik van kippen wereldwijd te stoppen, en wordt in Nederland vertegenwoordigd door Een DIER Een VRIEND.
“Als een van de leidende fastfoodketens in de belangrijkste markten over de hele wereld, heeft Burger King de verantwoordelijkheid om het leed dat de dieren dagelijks doormaken in zijn toeleveringsketens aan te pakken.” zegt Lizzy van Coeverden, campagnecoördinator van Een DIER Een VRIEND. “Burger King heeft de mogelijkheid om het leven van miljoenen legkippen te verbeteren en om de eerste grote fastfoodketen te zijn die een echt wereldwijd kooivrij beleid voert.”
Hoewel Burger King de eerste stappen heeft gezet om het welzijn van de dieren in haar toeleveringsketen aan te pakken, heeft het huidige beleid niet betrekking op al haar eigen merken of alle soorten eieren en eiproducten. Daarom ondersteunt het bedrijf nog steeds de marteling van legkippen op haar markten over de hele wereld. Met uitzondering van Thailand en Indonesië heeft de fastfoodgigant geen welzijnsverplichtingen in Azië, waar eieren een substantieel deel uitmaken van het menu van Burger King.
De eieren in de wereldwijde toeleveringsketen van Burger King zijn afkomstig van industriële boerderijen die kippen opsluiten in kleine, smerige kooien. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat zij niets kunnen doen wat natuurlijk of belangrijk voor hen is. Vaak worden hun lichaamsdelen gevangen in de kooi wat resulteert in gebroken botten, misvormingen en ernstig verlies van veren. Sommige kippen, uitgeput of niet in staat om te bewegen, worden door hun kooivrienden doodgetrapt.
Een golf van grote bedrijven in verschillende industrieën over de hele wereld dumpt kooien en de vraag van de consument naar kooivrije eieren neemt toe. Internationale toezeggingen om een einde te maken aan wrede kooien worden gedaan door enkele van de grootste bedrijven ter wereld waaronder Unilever, Nestlé, Aldi, InterContinental Hotels, Sodexo, Mondelez, Compass Group, Shake Shack, Famous Brands, Costa Coffee en Barilla. Burger King is er echter nog niet in geslaagd om zich bij deze beweging aan te sluiten voor een betere behandeling van dieren wereldwijd.
De Open Wing Alliance heeft een petitie op Change.org gelanceerd en zal de leiding nemen met een stortvloed aan acties en advertenties op sociale media, waaraan het publiek kan deelnemen op www.BurgerKingBrutality.com. Op 28 oktober zullen duizenden activisten van over de hele wereld deelnemen aan een wereldwijde actiedag in een gecoördineerde inspanning om Restaurant Brands International (RBI) aan te moedigen om zich wereldwijd kooivrij te begeven.
Voor meer informatie: www.BurgerKingBrutality.com