Meer dan 60 dierenbeschermingsorganisaties starten wereldwijde ‘kooivrije’ campagne tegen twee van de grootste hotelketens ter wereld.
Op 8 mei 2019 zijn 63 toonaangevende dierenbelangenorganisaties gezamenlijk een baanbrekende globale campagne gelanceerd om de hotelketens Best Western International (Best Western) en Hilton Hotels & Resorts (Hilton) ervan te overtuigen om alle eieren die zij gebruiken voortaan wereldwijd 100% kooivrij in te kopen. Deze campagne is de eerste van zijn soort, gericht aan twee bedrijven tegelijkertijd. De internationale actie wordt geleid door lidorganisaties van de Open Wing Alliance, een wereldwijde coalitie om het misbruik van kippen wereldwijd te stoppen, en wordt in Nederland vertegenwoordigd door Een DIER Een VRIEND.
Best Western en Hilton blijven allebei achter op het gebied van dierenwelzijn en de kooivrije eieren. Hoewel kooivrij de nieuwe internationale standaard is geworden, komen de eieren in de wereldwijde toeleveringsketens van Best Western en Hilton nog steeds van boerderijen die kippen in krappe, smerige kooien opsluiten. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat de kippen niets kunnen doen dat natuurlijk of belangrijk voor hen is. Vaak komen lichaamsdelen vast te zitten in de tralies van de kooien, wat resulteert in gebroken botten, misvormingen en verlies van het verenkleed. Soms worden kippen, uitgeput of niet in staat om te bewegen, doodgetrappeld door hun kooigenoten.
Best Western omvat meer dan 4.200 hotels en resorts onder dertien merken en is te vinden in meer dan 100 landen en heeft slechts een enkele kooivrije belofte gedaan, in Frankrijk. Hilton is een prominente hotels- en resortsgroep die zichzelf tot de “leider van hospitality” heeft gedoopt. Kooivrije beloften zijn voor een aantal van haar merken gemaakt maar voor slechts 19 van de 106 landen waar zij gevestigd is, echter is Hilton er nog niet in geslaagd om dit na te komen. Hilton heeft ook geweigerd om haar verbintenissen globaal uit te breiden.
“Als twee van de grootste hospitalitybedrijven ter wereld, hebben Best Western en Hilton de verantwoordelijkheid om zich te houden aan de wereldwijde dierenwelzijnsnormen die zijn vastgesteld door andere hotelgroepen zoals Wyndham Worldwide, AccorHotels, InterContinental Hotels, Hyatt en Marriott International,” aldus Geoffrey Deckers, voorzitter van Een DIER Een VRIEND. “We zijn ervan overtuigd dat Best Western en Hilton het juiste zullen doen – luisteren naar de miljoenen bezorgde mensen en consumenten vertegenwoordigd door onze 63 aangesloten organisaties – en zich aan de belofte houden om 100% van hun eieren te betrekken van kooivrije kippen.”
Honderden bedrijven over de hele wereld stoppen met kooien en de vraag van consumenten naar kooivrije eieren groeit enorm. Internationale toezeggingen om een einde te maken aan kippen in wrede kooien zijn reeds gedaan door enkele van de grootste bedrijven ter wereld zoals General Mills, Unilever, Nestlé, Lidl, Aldi, Mondelez, Aramark, Sodexo en Compass Group. Best Western en Hilton zijn er echter niet in geslaagd om zich te verbinden aan de betere behandeling van dieren wereldwijd.
De Open Wing Alliance en haar partnerorganisaties lanceren deze wereldwijde campagne met twee petities op Change.org en acties op sociale media, die kunnen worden gevolgd via de hashtags #BestWesternCruelty en #HiltonHorrors. Ga voor meer informatie naar www.BestWesternCruelty.com en www.HiltonHorrors.com.