UPDATE: Marriott heeft direct gereageerd met een scherp kooi-vrij beleid! We komen nog met nadere details > er hoeft niet meer getekend te worden op de petitie!
Meer dan 50 dierenbelangenorganisaties starten wereldwijde ‘kooi-ei vrije’ campagne tegen ‘s werelds grootste hotelketen
Donderdag 6 december zijn 59 toonaangevende dierenbelangenorganisaties gezamenlijk een baanbrekende globale campagne gelanceerd om hotelketen Marriott ervan te overtuigen om alle eieren die zij gebruiken voortaan wereldwijd kooi-vrij in te kopen. De internationale campagne wordt geleid door lidorganisaties van de Open Wing Alliance, een wereldwijde coalitie die is verenigd om het misbruik van kippen wereldwijd te beëindigen, in Nederland vertegenwoordigd door Een DIER Een VRIEND.
Marriott, het grootste horecabedrijf ter wereld, heeft in 2013 een kooi-vrij engagement gemaakt, met een tijdlijn om tegen 2015 100% kooi-vrij te zijn. Hoewel kooi-vrij de nieuwe wereldwijde standaard is geworden, heeft Marriott deze deadline niet gehaald. De wereldwijde kooi-vrije campagne gericht op Marriott is de eerste in zijn soort en verenigt de krachten van 59 invloedrijke dierenbelangenorganisaties in een gezamenlijke campagne voor één doel binnen de hotelindustrie.
“Als een van de grootste hospitalitybedrijven ter wereld, heeft Marriott de verantwoordelijkheid om zich te houden aan de wereldwijde dierenwelzijnsnormen die zijn vastgesteld door andere hotelgroepen, waaronder Wyndham Worldwide, AccorHotels, InterContinental Hotels Group en Hilton Hotels and Resorts,” aldus Geoffrey Deckers, voorzitter van Een DIER Een VRIEND. “We zijn ervan overtuigd dat Marriott het juiste zal doen – luisteren naar de duizenden bezorgde mensen en consumenten vertegenwoordigd door onze 59 aangesloten organisaties – en zich aan zijn belofte houden om 100% van haar eieren te betrekken van kooi-vrije kippen.”
De eieren in Marriott’s wereldwijde toeleveringsketen komen van boerderijen die kippen in kleine, smerige kooien opsluiten. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat de kippen niets kunnen doen dat natuurlijk of belangrijk voor hen is. Vaak komen lichaamsdelen vast te zitten in de tralies van de kooien, wat resulteert in gebroken botten, misvormingen en verlies van het verenkleed. Soms worden kippen, uitgeput of niet in staat om te bewegen, dood vertrappeld door hun kooi-genoten.
Honderden bedrijven over de hele wereld stoppen met kooien en de vraag van consumenten naar kooi-vrije eieren groeit enorm. Internationale toezeggingen om een einde te maken aan kippen in wrede kooien zijn reeds gedaan door enkele van de grootste bedrijven ter wereld, waaronder Wyndham Worldwide, AccorHotels, InterContinental Hotels Group, Hilton Hotels and Resorts, General Mills, Unilever, Nestlé, Lidl, Aldi, Mondelez, Aramark, Sodexo en Compass Group. Marriott is er echter niet in geslaagd om zich bij deze beweging aan te sluiten voor een betere behandeling van dieren wereldwijd.
De Open Wing Alliance en haar partnerorganisaties lanceren deze wereldwijde campagne met een petitie op Change.org en acties op sociale media, die kunnen worden gevolgd via de hashtag #MarriottCruelty en de internationale campagnewebsite www.MarriottCruelty.com.
De Open Wing Alliance is een wereldwijde coalitie van dierenbelangenorganisaties die zich richten op het creëren van een uniform front om wereldwijd kooien uit de eierindustrie weg te krijgen. De alliantie werd in 2016 opgericht door The Humane League uit de Verenigde Staten en heeft momenteel meer dan 50 lidorganisaties uit landen in Afrika, Azië, Europa, Noord-Amerika, Oceanië en Zuid-Amerika. In februari 2017 organiseerde de Open Wing Alliance de Global Summit to End Cages en lanceerde de grootste internationale kooi-vrij campagne uit de geschiedenis. Miljoenen kippen hebben nu al een beter leven, en een kooi-vrij leven voor alle dieren is het streven.