Na een in heel Europa gevoerde campagne uitgevoerd door Diervriendelijk Nederland in samenwerking met 21 geallieerde dierenbelangenorganisaties en gesprekken met Compassion in Food Business, heeft fastfoodketen Subway zich ertoe gecomitteerd hun dierenwelzijnsnormen te gaan verhogen. Het bedrijf dat bekend staat om zijn sandwiches, zal tegen 2026 de criteria van de European Chicken Commitment implementeren, waarmee in ieder geval de ergste problemen in de kippenhouderij worden aangepakt. De franchisegigant bezit wereldwijd meer dan 42.000 restaurants.
“We zijn verheugd dat Subway dan tenslotte heeft besloten om hun verantwoordelijkheid te nemen en ook de problemen in de kippenhouderij in Europa aan te pakken”, aldus Adrie van Steijn, voorzitter van Diervriendelijk Nederland. “De wettelijke minimumnormen zijn niet voldoende als het gaat om kippen in deze industrie moeten meemaken. Politici zien echter geen noodzaak tot actie om de situatie van de dieren draaglijker te maken. Daarom zullen we bedrijven blijven aanspreken, liefst in constructieve gesprekken, maar zonodig ook met campagnes.”
Voor de lange termijn – 20 maanden campagne voeren
Sinds december 2019 hebben de dierenbelangenorganisaties verenigd in de Open Wing Alliance publieke druk op Subway gecreëerd en bewezen ze standvastig te zijn. Een DIER Een VRIEND, de campagne afdeling van Diervriendelijk Nederland, nam deel in Nederland aan de internationale campagne. Meer dan een kwart miljoen mensen hebben de campagnepetitie ondertekend. Door middel van acties voor tal van Subway-winkels in heel Europa en het hoofdkantoor in Amsterdam en door middel van online protesten, bleef de dierenwelzijnsalliantie aandacht vragen voor het lijden van kippen die voor vlees worden gehouden, de zogenaamde vleeskuikens. De lid-organisaties riepen Subway op om te stoppen met het uitstellen van een verklaring over de European Chicken Commitment. In 2017 had het bedrijf al aan dierenwelzijnsorganisaties in de VS en Canada beloofd dat het aan vergelijkbare eisen zou voldoen.
Minder gewicht en meer ruimte voor kippen
De European Chicken Commitment werd gelanceerd door Diervriendelijk Nederland en 29 andere dierenbelangenorganisaties om de grote tekortkomingen in de mestkuikenhouderij aan te pakken. De dieren lijden vaak onder de gevolgen van hun monsterlijke groei terwijl ze worden vastgehouden in overvolle en verlaten schuren en ondergaan regelmatig brute behandeling en ontoereikende verdoving voordat ze worden geslacht.
De commitment schrijft gezondere, langzamer groeiende rassen of foklijnen voor en zorgt voor meer ruimte, mogelijkheden voor bedrijvigheid en retraite en voor licht in de stallen. Voor het verdoven voor het slachten verbiedt de commitment het ophangen aan het hoofd, wat stress en vaak gebroken botten veroorzaakt, en niet zelden leidt tot het mislukken van de verdoving.
Meer dan 450 bedrijven uit de VS en Europa hebben zich al aangesloten bij het initiatief, waaronder Nestlé en Unilever, grote cateraars zoals Sodexo en fastfoodketens zoals Kentucky Fried Chicken en nu Subway. Deze bedrijven zullen de criteria van de verbintenis tegen 2026 in al hun toeleveringsketens implementeren en ermee instemmen dit te laten verifiëren door onafhankelijke derde partijen.
De officiële toezegging van Subway is hier te vinden.
Ga voor meer informatie over de European Chicken Commitment naar: https://welfarecommitments.com/europeletter