Subway ontwijkt verantwoordelijkheden op het gebied van dierenwelzijn
20 dierenbeschermingsorganisaties starten Europese campagne om de broodjesgigant te laten stoppen met het gebruiken van plofkippenvlees afkomstig van kuikens in vreselijke omstandigheden.
Den Haag, 4 december 2019 – Vandaag hebben 20 toonaangevende Europese dierenbelangenorganisaties uit 14 verschillende landen gezamenlijk een baanbrekende campagne gelanceerd om Subway ervan te overtuigen om voortaan in heel Europa alle kippenrassen die zij gebruiken te laten voldoen aan de standaarden beschreven in de European Chicken Commitment (vergelijkbaar met 1 ster Beter Leven). De internationale actie wordt geleid door lidorganisaties van de Open Wing Alliance, een coalitie om het misbruik van kippen wereldwijd te stoppen, en wordt in Nederland vertegenwoordigd door Een DIER Een VRIEND.
Dankzij eerdere inspanningen van de Open Wing Alliance publiceerde Subway, ‘s werelds grootste fastfoodketen met meer dan 42.000 vestigingen, in 2017 al een beleid om in de VS en Canada haar standaarden voor dierenwelzijn te verhogen. Echter zitten de kippen in de Europese toeleveringsketens van Subway nog steeds opgesloten in overvolle en smerige schuren. De vogels kunnen hier niets doen dat natuurlijk of belangrijk voor hen is en ontwikkelen hier enorme gezondheidsproblemen die resulteren in overgewicht, gebroken botten, misvormingen en verlies van het verenkleed. Voorafgaand aan de slacht worden de veel te zware vogeltjes ondersteboven met hun poten aan haken gehangen, wat ontzettend stressvol is, en komen zij vervolgens met hun kop in een waterbad waar stroom op staat. Deze gebrekkige bedwelmingsmethode is lang niet altijd succesvol. De dieren die het overleven ervaren ontzettend veel pijn en worden vervolgens levend geslacht. Om de ergste problemen te verminderen, hebben ongeveer 30 dierenbelangengroepen hun krachten gebundeld en nieuwe minimumnormen voor deze industrie gespecificeerd in de vorm van de European Chicken Commitment (buiten Europa bekend als de Better Chicken Commitment). Ongeveer 200 bedrijven uit de VS en Europa hebben deze al ondertekend.
“Subway belooft haar klanten dat haar eten van hoge kwaliteit is en duurzaam geproduceerd is volgens hoge ethische standaarden. Het tegenovergestelde is het geval! De vleeskuikens die op het menu van Subway staan, hebben onder ondraaglijke condities moeten leven en sterven,” aldus Lizzy van Coeverden, campagnecoördinator van Een DIER Een VRIEND. “We zijn ervan overtuigd dat Subway het juiste zal doen, luisteren naar de miljoenen bezorgde mensen en consumenten, en zich aan de verantwoordelijkheden houden om de European Chicken Commitment te ondertekenen.”
Honderden bedrijven over de hele wereld stoppen met het gebruik van plofkippen en de vraag van consumenten naar betere dierenwelzijn groeit enorm. Toezeggingen om een einde te maken aan het serveren van plofkippen is reeds onder andere gedaan door KFC, Leon en Pret A Manger. Subway is er echter nog niet in geslaagd om zich te verbinden aan de betere behandeling van dieren in Europa.
De Europese lidorganisaties van de Open Wing Alliance lanceren deze wereldwijde campagne met een petitie op Change.org en acties op sociale media, die kunnen worden gevolgd via de hashtag #SubwayEatCruelty. Volgende week, vanaf maandag 9 december 2019, zullen duizenden activisten over de hele wereld een week lang meedoen aan protesten bij verschillende locaties van Subway. Ga voor meer informatie naar www.SubwayEatCruelty.com.