Na een gezamenlijke protestcampagne van Een DIER Een VRIEND (de campagne-afdeling van Diervriendelijk Nederland), GAIA (België) en L214 (Frankrijk) heeft Domino’s Pizza besloten om de welzijnsnormen voor zijn kippen te verhogen. Domino’s Pizza ondertekent daarvoor de European Chicken Commitment, een overeenkomst gesteund door de meest toonaangevende dierenwelzijnsorganisaties in Europa. Hiermee zegt de keten onder andere toe om uiterlijk eind 2026 een einde te maken aan de aankoop van vlees van snelgroeiende kippenrassen (plofkippen) voor alle restaurants in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Denemarken. Domino’s Pizza heeft op dit moment meer dan 300 restaurants in België.
De European Chicken Commitment bevat zes maatregelen die een oplossing bieden voor de belangrijkste dierenwelzijnsproblemen die zich voordoen bij de standaard kippenkwekerijen. Die maatregelen stimuleren de bedrijven om het gebruik van snelgroeiende rassen (plofkippen) te verbieden, het aantal kippen per vierkante meter te verminderen en de leefruimte van vleeskuikens te verrijken met het oog op betere leefomstandigheden. Deze criteria zijn bedoeld om het lijden van vleeskuikens urgent te verminderen.
De inzet van Domino’s Pizza is het resultaat van aanhoudende inspanningen van én uitgebreid overleg met diverse dierenwelzijnsorganisaties, waaronder Diervriendelijk Nederland. “We lanceerden een campagne waarin we onze achterban vroegen om protestmails te sturen naar Domino’s Pizza”, zegt campagnecoördinator Lizzy van Coeverden. “Steeds meer consumenten hechten belang aan dierlijke producten die diervriendelijker geproduceerd worden. Deze toezegging van Domino’s en andere bedrijven zoals KFC bewijst dat bedrijven luisteren naar de consument en dat e-mailacties uitermate belangrijk zijn.”