Menu
    • Nieuws – & updates
      • Nieuws
      • Overwinningen voor Dieren
      • Media Center
      • Campagne Updates
      • Close
    • Werkgebieden – waar zijn we actief
      • Dieren voor Voeding
        • Algemene Informatie
        • Kippen
        • Koeien
        • Varkens
        • Konijnen
        • Waterdieren
        • Close
      • Dieren voor Kleding
      • Dieren in Laboratoria
        • Algemene Informatie
        • Onwetenschappelijk
        • Ongewenste Resultaten
        • Openheid
        • Close
      • Dieren voor Amusement
      • Dieren Thuis
        • Algemene Informatie
        • Adopteren uit het buitenland
        • Ongewenste dieren in huis
        • Close
      • Dieren in het Wild
        • Algemene Informatie
        • Milieuvervuiling
        • Ontbossing
        • Dierenhandel
        • Hengelen
        • Jacht en Stroperij
        • Close
      • De Klimaatcrisis
        • Algemene Informatie
        • Klimaatschade
        • Klimaatvluchtelingen
        • Bronnen & Informatie
        • Close
      • Directe Dierenhulp
      • Diervriendelijk Leven
        • Diervriendelijke Voeding
        • Diervriendelijke Recepten
        • Dierproefvrije Producten
        • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
        • In 10 snelle stappen diervriendelijker leven
        • Dieren in Dranken
        • Close
      • Close
    • Campagnes – actief voor dieren
      • Dierproeven: Zie het door hun ogen
      • Vleesindustrie Klimaatschade
      • Bont is Dood
      • No Cruel Cosmetics
      • UNite for Cruelty Free Cosmetics
      • Heeft jouw eten een gezicht?
      • Botox laat proefdieren stikken
      • Clean Up Cruelty
      • Alle Apen Vrij
      • Stop EU REACH Giftests
      • Dolfinarium = Zeedierengevangenis
      • Levend bereid: een lijdensweg
      • Go Palm Oil Free
      • Tenenknippen: verminking ter identificatie
      • Japan’s Dolfijnenjacht Taiji
      • Close
    • Help mee – help de dieren
      • Actief voor dieren
      • Vrijwilligersvacatures
      • Aanmelding vrijwilligers
      • Organiseer je eigen informatiestand
      • Collecte lopen voor de dieren
      • Recycle mee voor de dieren
      • Petities
        • Alle Apen Vrij!
        • Clean Up Cruelty
        • Close
      • Close
    • OVER – wie zijn wij
      • Over Een DIER Een VRIEND | Diervriendelijk NL
      • Werkwijze & Beleid
      • Contact
      • ANBI
      • Juridische Verklaring
      • Copyright Bepalingen
      • Privacybeleid & Cookie-verklaring
      • Close
    • Doneren – steun de dieren
      • Geef een donatie
      • Collecte Gemist
      • Schenk Belastingvrij
      • Nalatenschappen
      • Doneer Statiegeld
      • Sponsoring door Bedrijven
      • Close
    • union-jack-english-flagEnglish
Product Bekijk uw winkelmandje

Winkelmand

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Algemene Info
(Ver) koop geen onzin
Wees duidelijk
Algemene Info

Steeds meer bedrijven en overheden zetten zich er toe ‘maatschappelijk verantwoord’ te ondernemen (MVO). Vanuit maatschappelijk oogpunt is het welzijn van dieren in ieders belang. Maar voor ondernemers blijkt het lastig om hier een business case van te maken of het woord ‘dier’ überhaupt te noemen in hun MVO plannen…

Transparantie over een milieu- en diervriendelijke bedrijfsvoering kan echter juist in het voordeel van de ondernemer werken: door consumenten te laten delen in het ideële verhaal achter de onderneming en hen te laten zien hoe de sector werkt, wordt de werkelijke waarde van bepaalde producten en productiemethoden inzichtelijk gemaakt. De consument kan hierdoor makkelijker de financiële vertaalslag maken naar een milieu- en diervriendelijke leefwijze en de producten die daarbij horen. Ook betekent de trend van ‘eerlijk voedsel’ bij de individuele consument dat steeds meer supermarkten biologisch en diervriendelijk(er) inkopen. Kortom, breng je verhaal naar buiten.

De overheid zegt dierenwelzijn te willen verbeteren, maar daar zien de dieren weinig van: dier- en milieuonvriendelijke praktijken worden nog altijd volop gesubsidieerd en wetsovertredingen door diergebruikers worden nauwelijks vervolgd.

Onderscheid je bedrijf en producten door geen dierlijke ingrediënten meer te gebruiken, maar in plaats daarvan je producten zo te produceren dat niet alleen de ‘gewone’ consument deze kan aanschaffen, maar ook dierenvrienden, joden, moslims, hindoestanen, sikhs, vegetariërs en veganisten deze kunnen gebruiken. Bovendien breng je zo je klanten niet in gevaar met mogelijke voedselvergiftigingen en zoönoses – ziekten die overspringen van dier naar mens.

Ook bedrijven die niet direct te maken hebben met dieren kunnen aan de slag met het thema dierenwelzijn. Als levensmiddelenproducent en/of retailer kunt je er voor kiezen om je te onderscheiden door diervriendelijke plantaardige ingrediënten te gebruiken. Men zegt vaak dat een onderneming afhankelijk is van het koopgedrag van de consument; maar het werkt juist andersom: in een simpele paracetamol wordt al gelatine gestopt, wat niet wordt gecommuniceerd aan de consument (tenzij die pro-actief de drogist of apotheker gaat stalken om informatie); maar omdat die gelatine van eender welk diersoort kan komen is dat pilletje is dus niet geschikt voor al die eerdergenoemde groepen: joden, moslims, hindoestanen, sikhs, vegetariërs en veganisten – bovendien duidt het er op dat je als onderneming geen respect hebt voor het geloof of de levensbeschouwing van al die consumenten.

(Ver) koop geen onzin

Pas op voor valkuilen en leugens als ‘diervriendelijk vlees’, ‘diervriendelijk slachten’ of ‘koe-, kalf- of diervriendelijke melkproducten’; die bestaan simpelweg niet: geen enkele moeder staat vrijwillig de moedermelk van haar kind af nadat haar baby van haar is gestolen, en slachten kan simpelweg nooit diervriendelijk zijn. Verantwoorde palmolie of ‘goede vis’ bestaat niet en dierproeven zeggen niets over de veiligheid van een product bij de mens. Ook kun je geen diervriendelijkheids-sterretjes plakken op producten waarvoor bij de productie baby’s van de moeder zijn ontnomen, snavels en staarten zijn afgesneden, of dieren anderszins worden benadeeld: iets dat dieronvriendelijk is kun je niet diervriendelijk noemen!

Zoek op Google eens naar “vlees” + “duurzaam”: als we de vleesindustrie moeten geloven zijn zij plotseling een volledig duurzame industrie geworden, zoals zelfs onze kinderen op scholen wordt aangepraat door bijvoorbeeld “Kipkiplekker” , een reclamewebsite voor kinderen van de pluimveesector – geheel tegen de convenanten met het Ministerie van Onderwijs in, en waar verschillende takken van de vleesindustrie al eerder door de Reclame Code op aangesproken zijn: reclame mag niet verspreid worden in het onderwijs. Ze omschrijven bovendien ‘profit’ (winst) als onderdeel van duurzaamheid, dat is wel heel apart te noemen. Het is dan ook geen voorlichtingswebsite, maar de stichting Kip.kiplekker is een onderdeel van pluimveehouder Firma Martien Vroone uit het plaatsje Anna Paulowna. Men roept er bovendien over dierenwelzijn, maar wanneer je in de gemiddelde veehouderij gaat kijken zie je daar weinig van, en tegen ieder geluid dat van dierenbeschermers komt, wordt geprotesteerd alsof het welzijn van dieren hen werkelijk niet kan schelen, want dan komt die ‘profit’ om de hoek kijken. “Op dit moment krijgt dierenwelzijn in Nederland veel aandacht” staat op hun reclamesite, maar kuikens en kippen die naar het slachthuis moeten worden nog steeds ‘s nachts op ruwe wijze aan hun poten uit hun stallen getrokken en in kratten gesmeten waarbij poten en vleugels breken (zelfs bij biologische kippenboeren gebeurt dat vaak zo), en in het slachthuis staat het ‘verdovende electra bad’ over het algemeen te laag afgesteld – ALS het al aanstaat; waar is die aandacht voor dat dierenwelzijn dan!? En dit http://www.ongehoord.info/boerderij/varkens-3/ is hoe het er voor de dieren bij ‘mijnheer Kiplekker’ in Anna Paulowna uitziet! Niet kiplekker, niet duurzaam en ook niet maatschappelijk verantwoord … in ieder geval zijn er bij het RVO van het Ministerie van Economische Zaken tientallen duizenden euro’s subsidies te verkrijgen als veeboeren het woord ‘duurzaam’ laten vallen – dus met die profit zit het wel goed!

Zonder protesten van dierenvrienden hadden we overigens nog steeds met alleen maar legbatterijen gezeten, en zonder maatschappelijke druk van dierenbeschermers had het scharrelei er ook nooit geweest – en zo diervriendelijk is het scharrelei echt niet! Had er sinds de jaren “70 geen tegengeluid geweest door dierenvrienden over de concentratieschuren van de vleesindustrie, dan had het allemaal nog erger geweest dat het nu al is …

Het begon met de scharrelkip; maar er komen steeds meer nieuwe vormen van bio-industrie bij zoals bijvoorbeeld de ‘pluimgarantie-kip’ die men ‘duurzaam’ durft te noemen http://www.pluimgarantie.nl/view/9/Duurzaam.html ; maar wat is er duurzaam aan een dierlijk product waar je meer plantaardige voedingsstoffen in moet stoppen dan je er uit haalt, en vele liters water kost om te produceren? Het biogas gewonnen uit kippenpoep en slachtafval is weliswaar van organische oorsprong maar dat maakt het nog niet groen; het is hooguit bruine energie te noemen. De vraag is ook hoe duurzaam de soja is die zij hun dieren te eten geven en waar ze over opscheppen: is daar dan geen oerbos voor gekapt in derde wereld landen? De dieren leven maar zo’n 45 dagen en zijn dus nog (veel te groot gegroeide) kuikens; geen kippen dus zoals men hen probeert te ‘verkopen’, en bovendien krijgen ze slechts 10% ruimte meer dan in de reguliere bio-industrie … over de sterftecijfers bij de dieren wordt (uiteraard) niet gesproken, en het door hen genoemde schooltje van het weeshuis in Liberia is nergens te vinden: niet diervriendelijk, zeker niet duurzaam en ook niet maatschappelijk verantwoord.

Wees duidelijk

Er zijn al veel plantaardige en diervriendelijke producten op de markt waar geen keurmerk op staat dat verklaart dat een product vegetarisch of veganistisch is, geen dierproeven voor zijn gedaan of geen palmolie bevat. Jammer, want hoe makkelijker herkenbaar hoe eerder je er meer van zult kopen. De Duitse vleesproducent Rügenwalder Mühle produceert steeds meer vegetarische producten http://www.ruegenwalder.de/unsere-produkte/vegetarische-produkte/ en gaat ook steeds meer volledig plantaardig maken. Ook al zijn zij van oudsher een vleesbedrijf, zij zetten er trots en duidelijk het vegetarische keurmerk op. Vegetarisch is een eerste stap (en daarom vermelden we die hier), maar volledig vrij van dierlijke producten is natuurlijk pas ècht diervriendelijk! En een van oorsprong vleesbedrijf dat steeds meer vegetarische en plantaardige producten op de markt brengt, en dat spoedig naar ten minste een derde van hun volledige productie wil brengen (Meat free alternatives brought to you by the meat companies), dat scheelt pas werkelijk dierenlevens en verdient ècht een Beter Leven keurmerk! Zijn collega’s uit de vleesindustrie (zogezegd zij die in ons land als partners bij het Beter Leven keurmerk zitten) noemen de directeur van Rügenwalder Mühle daarom een ‘verrader’ …

Jouw bedrijf kan de dieren helpen

  • Zijn de producten die je produceert, importeert of verkoopt diervriendelijk, zoals vegetarisch, plantaardig (veganistisch), dierproefvrij of palmolievrij? Registreer deze dan met een van de bestaande keurmerken:
    • Vegetarische Producten
    • Plantaardige (veganistiche) Producten
    • Dierproefvrije cosmetica, Verzorgingsproducten en Schoonmaakmiddelen
    • Palmolievrije Producten 
  • Sponsor met je bedrijf diervriendelijke organisaties zoals Een DIER Een VRIEND of Red een Legkip, die geen overheidssteun krijgen en volledig afhankelijk zijn van donaties.
  • Zamel lege cartridges en mobieltjes in op het werk, zodat de opbrengst naar organisaties als Een DIER Een VRIEND kan.
  • Organiseer in de bedrijfskantine Meat Free Mondays, of Visvrije Vrijdag om zo je medewerkers te informeren en op weg te helpen en de dieren te helpen:
    • www.meatfreemondays.com
    • https://www.partijvoordedieren.nl/articles/de-noodzaak-van-een-visvrije-vrijdag

Tags

aap actie alle apen vrij apen apenvivisectiecentrum Bio-industrie bont botox botoxmuizen BPRC cosmetica dierenbont Dierproeven diervriendelijk dolfijnen dolfijnenslachtingen dolfinaria dolfinarium ECEAE eieren Japan kippen kooi-eieren kreeften kuikens LD50 legbatterij muizen Nertsenfok nertsenfokverbod nieuws nvwa overwinning Pasen persbericht proefdieren Rijswijk Taiji Tweede Kamer verbod vogelgriep zuivel zuivelgate zwanen zwanendriften
Een DIER Een VRIEND is lid van de Open Wing Alliance
Een DIER Een VRIEND is mede-oprichter van het Palm Oil Free keurmerk

Contact Info

Een DIER Een VRIENDPostbus 93029 2509 AA Den Haag
070-3833699
info@diervriendelijk.nl

IBAN:

NL13 TRIO 0197 6203 29

Pootitie
Pootitie door dieren

Go Palmoil Free
Informatie over palmolie

SAD
Informatie over dierproeven

Kooivrij NL
Voor een kooivrij Nederland

Stichting La Gula Lupis
Dierenrechten organisatie

Alle Apen Vrij
Sluit het apencentrum

Stop Fun Killing
Leedvermaak voor de lol

Diervriendelijke paasdagen
Diervriendelijk pasen vieren

Meldpunt Kuikentjesmisbruik
Meldpunt Kuikenstjesmisbruik

Go Cruelty Free
Diervriendelijke producten

JAAN
Dierenhulp in Indonesië

Vredesdienst
Vredesdienst voor dieren

Condoleance Geoffrey Deckers
Condoleance site voor Geoffrey Deckers

© 1998 – 2020 Een DIER Een VRIEND
Disclaimer
Webmaster

Een DIER Een VRIEND is klant van:
Insightz CRM – database marketing voor non-profits

Facebook
Twitter
Instagram