Restaurant Brands International (RBI), een van ’s werelds grootste restaurantgroepen en eigenaar van toonaangevende merken Burger King, Popeyes en Tim Hortons, heeft gister een uitgebreid wereldwijd kooivrij beleid uitgebracht. Deze toezegging om het dierenwelzijnsbeleid te verbeteren vond plaats binnen slechts 44 dagen na de lancering van een publiekscampagne door de Open Wing Alliance, een coalitie van meer dan 75 grote dierenbeschermingsorganisaties. De Open Wing Alliance wordt in Nederland vertegenwoordigd door Een DIER Een VRIEND, de campagne-afdeling van Diervriendelijk Nederland.
Het nieuwe wereldwijde beleid van RBI verplicht elk van haar merken om 100% kooivrije eieren en eiproducten te kopen voor elk van hun locaties wereldwijd. Deze overgang zal eind 2025 voltooid zijn voor 92% van de wereldwijde markten van RBI (Noord-Amerika, West-Europa, Latijns-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland). De resterende 8% van hun markten zullen tegen 2030 kooivrij zijn. RBI belooft daarbij jaarlijkse voortgangsrapportages te verstrekken om ervoor te zorgen dat ze hun deadline halen en heeft ermee ingestemd hun inzet in meerdere talen te vertalen.
De publiekscampagne die leidde tot de nieuwe wereldwijde verplichtingen van RBI duurde 44 dagen. Duizenden dierenvrienden over de hele wereld namen deel aan digitale acties met grote impact. Een van die acties was een tweetstorm die ertoe leidde dat er in slechts één dag meer dan 24.000 tweets naar de merken van RBI werden gestuurd. Activisten in Rusland, Taiwan, Denemarken, Turkije, Zweden, Finland en Indonesië leidden demonstraties (coronaproof) buiten restaurants van Burger King. De petitie leverde meer dan 268.000 handtekeningen op. De internationale campagne werd geleid door organisaties die lid zijn van de Open Wing Alliance, een wereldwijde coalitie die is verenigd om het welzijn van legkippen en vleeskuikens wereldwijd te verbeteren. Deze wereldwijde campagne richtte zich tegelijkertijd op Burger King, Popeyes en Tim Hortons en bracht 75 invloedrijke dierenbeschermingsorganisaties samen om betere eisen te stellen aan de bedrijven namens de consumenten en de legkippen in de wereldwijde toeleveringsketen.
“Deze toezeggingen van RBI zullen helpen om het lijden van miljoenen kippen op een zinvolle manier te verminderen. Als een van ’s werelds grootste en meest invloedrijke restaurantgroepen, bevestigt dit beleid dat kooivrij de nieuwe standaard wordt voor de wereldwijde restaurantindustrie.” zegt Lizzy van Coeverden, campagnecoördinator van Diervriendelijk Nederland.
De eieren in de huidige toeleveringsketen van RBI zijn afkomstig van boerderijen die kippen opsluiten in kleine, smerige kooien. Deze kooien zijn zo klein en vol dat de vogels niets kunnen doen wat natuurlijk of belangrijk voor hen is. Vaak worden hun lichaamsdelen gevangen in de kooi, wat resulteert in botbreuken, misvormingen en ernstig verlies van veren. Sommige hennen, uitgeput of niet in staat om te bewegen, worden vertrapt door hun kooigenoten. Wanneer Burger King, Popeyes en Tim Hortons hun toezeggingen nakomen, zal dit natuurlijk niet langer het geval zijn en zal het welzijn van de kippen in hun toeleveringsketens dramatisch verbeteren.
Een golf van grote bedrijven in verschillende industrieën over de hele wereld dumpt kooien en de vraag van consumenten naar kooivrije eieren groeit snel. Internationale toezeggingen om een einde te maken aan wrede kooien worden gedaan door enkele van de grootste bedrijven ter wereld, waaronder Unilever, Nestle, Aldi, InterContinental Hotels, Sodexo, Mondelez, Compass Group, Shake Shack, Famous Brands, Costa Coffee en Barilla. Deze toezeggingen zijn mede te danken aan de inzet van de Open Wing Alliance.