Maandag 24 juni 2019 — Hotelconcern Best Western International heeft een alomvattend wereldwijd kooi-vrij beleid gepubliceerd na een publieke campagne door 63 grote dierenbelangenorganisaties. Het nieuwe beleid zal uiterlijk in 2025 wereldwijd geheel effectief zijn, geldt voor alle eiproducten en alle locaties. De aankondiging van dit diervriendelijke beleid vereist jaarlijkse voortgangsrapportage en zal door Best Western ook trots op al hun regionale websites vertaald worden gepubliceerd.
Best Western neemt deze beslissing na een uitvoerige wereldwijde campagne van de in 2016 door de Humane League opgerichte Open Wing Alliance, een wereldwijd netwerk waar dierenbelangenorganisatie Een DIER Een VRIEND de Nederlandse vertegenwoordiger van is, met lidorganisaties in meer dan 55 landen. De campagne werd in meidit jaar gelanceerd met een groot protest in Praag tijdens de Global Summit to End Cages, georganiseerd door de Alliance, en werd tegelijk gelanceerd met een kooi-vrij campagne richting Hilton International, die binnen 24u met een beleid kwam om te stoppen met het gebruik van eieren van kippen die in kooien moeten leven.
“Dit is een gigantische overwinning voor vele miljoenen kippen wereldwijd,” volgens Geoffrey Deckers, voorzitter van Een DIER Een VRIEND, “en we zijn enorm blij dat Best Western een voorbeeld voor de rest van de wereld wil zijn door te stoppen met wrede kooi-eieren in al hun vestigingen, en een sterke diervriendelijke boodschap uitstuurt waardoor kooien spoedig iets uit de geschiedenis zullen zijn.” Best Western’s nieuwe beleid om kooien te weren voor hun producten betreft hele eieren zoals voor broodjes en salades maar ook eieren die als ingrediënt worden gebruikt.
Best Western exploiteert meer dan 4.200 hotels en resorts in 13 verschillende merken wereldwijd en is er trots op “een wereldwijde familie van hotels” te zijn. Het bedrijf is gevestigd in meer dan 100 landen, maar had voorheen slechts één kooi-vrij beleid in Frankrijk. De eieren in de huidige wereldwijde supply chain van Best Western zijn afkomstig van boerderijen die kippen in kleine, smerige kooien opsluiten. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat de kippen niets kunnen doen dat natuurlijk of belangrijk voor hen is. Vaak zijn hun lichaamsdelen gevangen in de kooi, wat resulteert in gebroken of gebroken botten, misvormingen en ernstig verlies van veren. Sommige kippen, uitgeput of niet in staat om te bewegen, worden dood vertrapt door hun kooigenoten.
Een golf van grote bedrijven heeft inmiddels aangekondigd over te stappen op het gebruik van alleen nog kooi-vrije eieren na met vertegenwoordigers van de Open Wing Alliance in dialoog te zijn geweest. Internationale toezeggingen om te stoppen met wrede kooien zijn reeds gedaan door ‘s werelds grootste bedrijven waaronder Danone, Unilever, Domino’s, Nestlé, Aldi en Lidl, Kellogg’s, General Mills, Wyndham Worldwide en anderen.