Een veelbelovende start van 2018 voor legkippen
Vrijdag 5 januari 2018 — Domino’s Pizza Benelux, Frankrijk en Duitsland hebben zich ertoe gecommitteerd om vanaf 2022 voor de verse eieren, en vanaf 2025 voor alle producten op basis van eieren (nagerechten, sauzen enz.), alleen nog eieren te gebruiken van legkippen met een vrije uitloop. Deze beslissing van Domino’s Pizza is het resultaat van een constructieve dialoog met dierenbelangenorganisaties Een DIER Een VRIEND en haar Belgische zusterorganisaties GAIA (Global Action in the Interest of Animals) voor de Benelux, en ‘L214’ voor Frankrijk.
Domino’s Pizza is een toonaangevende speler op de markt van de pizzakoeriers. Geoffrey Deckers, voorzitter en mede-oprichter van Een DIER Een VRIEND is blij met de beslissing van Domino’s: “Tienduizenden kippen zullen hierdoor een beter en kooivrij leven krijgen – een enorme overwinning! 2018 begint veelbelovend voor legkippen en er zullen nog meer bedrijven volgen die kooi-eieren links zullen laten liggen.”
Er zijn in de grote supermarkten in Nederland en België nog nauwelijks eieren te vinden van kippen in (legbatterij)kooien, maar er worden nog massa’s kooieieren verwerkt in voedingswaren zoals koekjes en cakes, sauzen en pasta’s. Inmiddels hebben tal van supermarkten, restaurantketens, voedingsmerken en hotelketens zich ertoe gezet om geen kooi-eieren meer te verwerken in hun producten.
Een DIER Een VRIEND is de Nederlandse vertegenwoordiger van de Open Wing Alliance, een internationale coalitie van dierenbelangenorganisaties die vastberaden zijn om het houden van legkippen in kooien wereldwijd een halt toe te roepen. “Eerder al gingen multinationals als Hilton, Accor Hotels, de InterContinental Hotels Group (onder meer Holiday Inn en Crowne Plaza), Aldi en Lidl, Starbucks Coffee, Kellog’s en Grupo Bimbo pizzagigant Domino’s voor in de keuze geen kooi-eieren meer te gebruiken.” aldus Deckers.
Zie ook
- de statement op de website van Domino’s Pizza