EDEV Een Mens Een Dier

Nieuws

Terug

ECEAE vraagt de EU om 'dierenleed weg te poetsen'en alle dierproeven voor schoonmaakmiddelen te beƫindigen

Nieuws >>

Londen, 11 maart 2015, De European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE) heeft de EU vandaag gevraagd om een verbod op dierproeven voor schoonmaakmiddelen. Tijdens haar halfjaarlijkse meeting die op dit moment in Londen plaatsvindt, viert de coalitie tevens de tweede verjaardag van het verbod op dierproeven voor cosmetica in Europa.  Zij doet dat met een oproep aan beleidsmakers in heel Europa om door te gaan met het vervullen van een voorbeeldfunctie voor de rest van de wereld, en een Europa te creëren dat ook vrij is van dierproeven voor schoonmaakmiddelen. 

De vertegenwoordigers van de lid-organisaties van de ECEAE, het samenwerkingsverband van toonaangevende Europese dierenorganisatie met als doel alle dierproeven binnen het Europese continent te stoppen, verzamelden op Parliament Square in Westminster voor een opvallende actie, waarbij de leden stoffers en dweilen droegen en een ‘vieze’ landkaart van de EU lieten zien om het gebruik van diervriendelijke schoonmaakmiddelen te op de kaart te zetten. 

Een verbod op de import en verkoop van op dieren geteste cosmetica werd maart 2013 in de EU geïntroduceerd na 20 jaar campagne voeren door de ECEAE, waaronder een publieke en politieke lobbycampagne op hoog niveau die bewustzijn en ondersteuning opleverde bij de EU politici en de Europese burger.

ECEAE Voorzitter Geoffrey Deckers: “We zijn opgelucht dat de EU eindelijk vrij is van dierproeven voor cosmetica en zijn erg trots op onze leidende rol in deze belangrijke overwinning, maar er is nog meer belangrijk werk te doen. Ontelbare konijnen, hamsters, ratten en muizen worden geïnjecteerd, vergast, gedwangvoederd en gedood om ingrediënten te testen van alledaagse huishoudproducten, zoals wasmiddelen, luchtverfrissers en vaatwastabletten. We willen dat Europa een boodschap uitstuurt naar wereldleiders en dierenleed voorgoed ‘wegpoetst’ door dierproeven voor schoonmaakmiddelen te verbieden. 

In de laatste 20 jaar heeft de ECEAE voor haar cosmeticacampagne overweldigende steun gehad om wrede en zinloze dierproeven te beëindigen, waarbij we gesterkt werden door internationale beroemdheden als Sir Paul McCartney, Chrissie Hynde en Sienna Miller. Consumenten kunnen voor gegarandeerd dierproefvrije schoonmaakmiddelen terecht op de Europese website www.gocrueltyfree.org en producten in de winkel herkennen aan het ‘Leaping Bunny’-logo, dat alleen uitgereikt wordt aan bedrijven die zich houden aan een strikt non-dierproeven beleid. Meer dan 600 bedrijven zijn gecertificeerd, waaronder Ecover, Marks & Spencers en Bio-D.

Terug



 

Ja! Stuur mij de nieuwsbrief!
Mijn emailadres:







 

 

Campagnes












 

Over EDEV

Deze website is mede mogelijk gemaakt door Multimedia Solutions

Social Media

 


 

 

Contact

    EDEV
    Postbus 93029
    2509 AA Den Haag
    070-3833699
    info@edev.nl

    IBAN:

    NL08 INGB 0008 0002 42